De medische werking van bieten

Ontdek de krachtige en gezonde eigenschappen van rode bieten!

 

De biet (Beta vulgaris) is een plant uit de amarantenfamilie Amaranthaceae en het geslacht biet (beta). Het is een plant met een al of niet vlezige wortel. Herkomst  van de ‘strand’biet is Zuid -Europa. (Middellandse-Zeegebied). De Grieken en Romeinen staan aan de basis van de ontwikkeling van deze groente. Deze groente werd daar massaal verbouwd en kreeg de benaming ‘Romeinse spinazie’. Wij zien bieten vaak over het hoofd in de supermarkt maar rauwe bieten bieden ons de meest complete voedingsstoffen!

 

Rode bieten kunnen als groente gegeten maar ook als sap worden genuttigd. Het wordt niet aangeraden om alleen bietensap te drinken maar drink het bijvoorbeeld in combinatie met wortelsap of gemengd met vitamine C poeder.

 

Rode bieten bevatten erg veel antioxidanten en kanker bestrijdende stoffen. Deze stoffen gaan de vrije radicalen tegen en stimuleren bovendien het immuunsysteem. Verder bevatten rode bieten ook mangaan. Dit is een mineraal dat zorgt voor een betere verwerking van vitamine C en B1 tijdens de spijsvertering. Rode bieten hebben een positieve werking op het zenuwstelsel, ze zijn belangrijk bij de preventie en behandeling van bepaalde soorten kanker en tumoren.

 

Volgens Suzy Cohen, farmacologe in de VS, zijn rode bieten een gezond alternatief voor statines (cholesterolremmers) zoals bijvoorbeeld atorvastatine (Lipitor), simvastatine (Zocor) en rosuvastatine (Crestor). Statines kennen ernstige bijwerkingen zoals spier- en gewrichtsklachten, hartfalen, fatale spierafbraak, polyneuropathie (krachtsverlies), vermoeidheid, cognitieve (concentratie en geheugen) stoornissen en impotentie.

 

Rode bieten bevatten krachtige componenten die de bloeddruk verlagen, de cholesterol verlagen, de galproductie bevorderen, spijsverteringsproblemen aanpakken en kanker tegengaan (anticarcinogeen). Geen enkel synthetisch medicijn kan bogen op zoveel medicinale kwaliteiten. Rode bieten zijn daarbij ook nog eens goedkoop. In onze huidige maatschappij is het welhaast onbestaanbaar om iemand aan te raden bietensap te drinken voor een te hoge bloeddruk. Verwacht wordt dat je daarvoor synthetische medicijnen gebruikt zoals metoprolol, valsartan of amlodipine.

 

Onderzoeken hebben belangrijke eigenschappen van rode bieten aan het licht gebracht die van grote waarde zijn voor hart en bloedvaten. Rode bieten verlagen de bloeddruk door verhoging van de hoeveelheid stikstofoxide (NO) in de bloedvaten. Ze gaan het samenklonteren van bloedplaatjes tegen, waardoor het risico op trombose wordt verlaagd. Rode bieten kunnen neerslag van anorganisch kalk in de bloedvaten oplossen en daarmee het dichtslibben van de vaten tegengaan. Ze kunnen het totaal cholesterol met 30 procent en de trigyceriden zelfs met 40 procent verlagen, waarbij het HDL cholesterol tegelijkertijd wordt verhoogd. Statines kunnen hier bij lange na niet aan tippen. Rode bieten zijn rijk aan foliumzuur en betaïne, twee substanties die ontstekingsbevorderende stoffen als C-reactieve proteïne (CRP), homocysteïne en interleukine 6 neutraliseren. Dit verlaagt de kans op hart- en herseninfarcten.

 

Een onderzoek naar hoge bloeddruk in 2008 toonde aan dat het drinken van 2 kopjes bietensap de bloeddruk met tien punten verlaagde gedurende de daaropvolgende 24 uur. Er waren geen noemenswaardige bijwerkingen. Medicijnen voor een hoge bloeddruk daarentegen veroorzaken vaak duizeligheid, zwakte, spierkrampen, pijnen, hartritmestoornissen, hartaanvallen en herseninfarcten.

 

De mooie purperrode kleur van bieten wordt veroorzaakt door een stof genaamd betacyanine, welke bekend staat als een krachtig anti-kankermiddel, met name tegen kanker van de dikke darm (colon). De kleurstof of betanine (gewonnen door extractie), wordt overigens ook veel gebruikt in de industrie voor voeding, om bepaalde gerechten van de juiste kleur te voorzien.

In een onderzoek kregen dieren met colonkanker vezels van bieten toegediend, waarbij de onderzoekers een toename van de glutathione activiteit constateerden. Glutathione is een aminozuurcomplex dat helpt carcinogene stoffen uit het lichaam te verwijderen. In een andere studie verhoogden rode bieten het aantal killer T cellen, die door microben, virussen of kanker aangetaste cellen kunnen vernietigen. Bietensap kan de effecten van bewerkt vlees met de gevaarlijke nitrosamines, een oorzaak van maagkanker, verminderen of tenietdoen.

Bieten kunnen de urine en ontlasting wat lichtroze kleuren, dit is onschuldig. Het loof van rode bieten bevat oxaalzuur, zodat het gebruik hiervan door mensen die lijden aan nier- of galstenen wordt afgeraden. Rode bieten zelf geven geen problemen. Gebruik bij voorkeur verse rode bieten of bietensap. Als dat moeilijk is kun je ook je toevlucht nemen tot rode bietensap uit fles, te koop in gezondheidswinkels.

 

Bietensap is alkalisch en helpt acidose voorkomen. Acidose is een abnormaal zure toestand van het bloed, veroorzaakt door ophoping van zuren of verlies van alkali.

Bietensap stimuleert en reinigt levercellen en beschermt galbuizen. Het reduceert stress van de nieren en beschermt tegen jicht. Het bevordert bovendien de stoelgang. Bieten reinigt het bloed en creëert meer rode bloedcellen. Ze kunnen worden gebruikt om bloedarmoede te genezen. Dagelijkse consumptie van bieten wordt zelfs gebruikt om leukemie en andere kankersoorten te behandelen.

Rode bieten en bladeren van rode bieten bevatten veel folaat, de basis voor foliumzuur. Op lange termijn is het gezonder folaat te nemen in plaats van foliumzuursupplementen. Helaas worden beide termen vaak door elkaar gebruikt.

Bieten bevatten veel luteïne en zeaxanthine, die beide maculadegeneratie en andere leeftijdsgerelateerde oogaandoeningen helpen voorkomen of zelfs genezen. Maculadegeneratie is een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt ten gevolge van het afsterven van kegeltjes in het centrale gedeelte van het netvlies. Bieten bevatten krachtige antioxidanten, ontstekingsremmers en helpen bij het ontgiften. Bieten verlagen de bloeddruk en helpen de elasticiteit van bloedvaten te behouden. Ze bevatten veel vezels, kalium, magnesium, nicotinezuur (vitamine B3), calcium, ijzer en biotine (vitamine H of B8).

Net zoals onze spruitjes hun negatief imago ten onrechte met zich blijven meezeulen is dat zéker ook het geval met onze rode biet! Ze zijn nog steeds de assepoester onder de groenten. Toch lijkt de kentering eindelijk in zicht. Rode biet zou niet alleen een uitstekend wapen zijn tegen allerlei welvaartsziekten, wetenschappers komen nu ook tot de vaststelling dat het sap ervan ons uithoudingsvermogen verbetert. Het is inderdaad een publiek geheim dat meer en meer topsporters hun heil zoeken in rode bietensap.

Britse wetenschappers kwamen recent tot de ontdekking dat rode bietensap onze uithouding verbetert. De deelnemers aan dit grootschalig onderzoek werden in twee groepen verdeeld. De eerste groep dronk dagelijks één glas rode bietensap terwijl de anderen rode bessensap door hun keel goten. Het resultaat was verbluffend. Drinkers van het bietensap verbruikten duidelijk minder zuurstof, waardoor hun spieren ook minder energie verbruikten. Hun uithoudingsvermogen ging daardoor sterk omhoog. Degene die voor het onderzoek hun maximum inspanning één uur wisten vol te houden, konden dat na de bietenkuur ruim één kwartier langer. Hun snelheid was opmerkelijk toegenomen en hun bloeddruk gedaald, met positieve gevolgen voor hun hart.

 

Bieten zijn het gehele jaar verkrijgbaar en hebben de volgende voedingswaarden:  fosfor, calcium, Kalium hoge dosis, Vitamine A, B1, B2, B3, vitamine C,P, ijzer, eiwitten, natrium, mangaan, foliumzuur, plantaardige vetten, andere sporenelementen, 350 Kcal/kilogram.

Tip bij het kopen: Kies stevige bieten met een gladde schil uit. Daarnaast moet de biet knal rood of geel zijn. Verse bieten kunnen 1 week in de koelkast bewaard worden.

 

 Bronnen o.a.: naturelnews.com, wikipedia.nl, ‘wat is gezond’, ‘fabels en feiten over voeding’, ergogenics.org, soe orthomoleculaire geneeskunde

 

398139_458165197578662_1926279589_n

 

  9 comments for “De medische werking van bieten

  1. juli 16, 2014 at 1:33 pm

    Het is me niet duidelijk hoeveel bietensap je moet nemen i.v.m. verlaging van cholesterol gehalte.

  2. superfoodlifestyle
    juli 17, 2014 at 3:55 pm

    Beste Y. Schnitzler, goede vraag! Er wordt geadviseerd vier tot vijf bieten per dag te nuttigen om tot een goed resultaat te komen. Het makkelijkst is daarom dat in de vorm van vers bietensap te doen. Dagelijks gebruik (een glas tot een halve liter) levert volgens wetenschappers geen nadelige bijwerkingen op. Wat wel belangrijk is overigens wanneer over langere periode dagelijks bietensap wordt genuttigd, is dit in combinatie met vitamine C te doen. Dit omdat de nitraten in de maag worden omgezet in nitrieten, vitamine C neutraliseert dit proces. Een goed idee is wellicht om voor een bepaalde periode dagelijks een glas bietensap te drinken en dan na deze periode opnieuw de cholesterol waarden laten meten. Het lichaam zelf is uiteindelijk toch de beste indicator.

  3. anna
    mei 6, 2015 at 4:03 pm

    hoe maak je bietensap?

    • Anna! andere Anna dus!
      november 29, 2016 at 9:08 pm

      Van het merk Zonnatura is het gewoon in de supermarkt te koop. Ik koop deze bietensap regelmatig, bevalt goed.

  4. Marianne
    februari 27, 2016 at 11:25 am

    Hallo;;;;super website!!

    Even laten weten dat je met bietensap GEEN VET mag gebruiken….dan wordt het gevaarlijk om een ziekte aan te wakkeren…..wel de vitamine C !
    Groetjes :-)

    • Jolanda
      juni 7, 2017 at 12:36 pm

      Hallo Marianne,

      Beter laat dan nooit een reactie. Maar wat bedoel je met geen vet bij bietensap. Kun je mij dit uitleggen.
      Alvast bedankt.

      Mvg
      Jolanda

  5. Ineke
    mei 12, 2016 at 9:03 pm

    Vandaag heb ik weer een combi van groente en kruiden sap gemaakt. Dit keer 5 rode bieten, 250 gr spinazie, 3 wortels en een pot verse peterselie. Verder als kruiden er nog bij, paardenbloem en wat weegbree, maar dit was in verhouding weinig.
    Blijkbaar was deze combi niet goed. Binnen 10 min was ik bijna aan het overgeven en was duizelig en warm, iemand anders had het gevoel dat haar keel dicht zat.
    Ik ben nu heel benieuwd wat dit kan zijn geweest.
    Want alle ingrediënten behalve de rode biet gebruik ik vaker en er is dan geen probleem.
    Nu na een tijdje voel ik me opperbest!
    Dus wie weet waarom deze reaktie er was?

  6. Karin
    juni 26, 2016 at 3:52 am

    Peterselie in grote hoeveelheden is giftig….

  7. hermien
    mei 9, 2017 at 9:54 am

    Ik wil bietensap gaan drinken i.v.m zijn vochtafdrijvende werking (dikke enkels)
    Hoeveel sap (fles zonnatura) moet ik per dag nemen voor een gunstig effect?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *