Het breed spectrum Ashwagandha

ashwagandha Ashwagandha (Withania somnifera) is een van de meest krachtige en nuttige ayurvedische kruiden. Botanisch gezien is het gerelateerd aan tomaat en goji bessen, een deel van Solanaceae familie. Het groeit als een kleine struik, haar bloemen zijn klein en groen, de rijpe vruchten zijn oranje-rood. Voor therapeutisch gebruik worden de knollen gebruikt, gedroogd en verpoederd. Van de verse wortel wordt gezegd dat de geur lijkt op die van een bezweet paard en dat is waarom Ashwaganda zijn naam kreeg van: in het Sanskriet betekent ashwa een paard en gandha betekent geur.   Ashwagandha wordt met succes geteeld alleen in drogere gebieden van India, in delen van Nepal en in Noord Amerika, want het heeft behoefte aan een droog en warm klimaat. Zij staat bekend als een van de belangrijkste medicinale kruiden uit de Ayurveda leer en wordt in de traditionele Indiase geneeskunde gebruikt voor verbetering van de algemene gezondheid en conditie, maar ook bij specifieke klachten zoals chronische vermoeidheid, botzwakte, vroegtijdige veroudering, artritis pijn, vruchtbaarheidsproblemen, ademhalingsproblemen, geheugenverlies etc. Ontstekingen en infecties lijken sneller te genezen met Ashwagandha, dit kruid is ook een natuurlijke bron van ijzer. Ashwagandha is van nature rijk aan veel geneeskrachtige stoffen. De belangrijkste bestanddelen van deze plant zijn steroïde lactonen en alkaloïden, waarvan withanine de belangrijkste is. Enkele andere alkaloïden in de plant zijn somniferine, somnine, tropine en anaferine. Daarnaast bevat Ashwagandha 18 verschillende vetzuren, beta-sitosterol, polyfenolen en fytosterolen. Een unieke combinatie van deze chemische stoffen en ook in een ideale verhouding; een krachtige tonic die lichaam en geest verjongt! In de Ayurveda is Ashwagandha één van de Rasayana middelen. Rasayana’s verjongen lichaam en de geest, hebben een reinigende werking en bevorderen de energie. Door de vele toepassingen en voordelen die deze plant lijkt te bieden hebben inmiddels vier Japanse en zeven Amerikaanse bedrijven inmiddels patent aangevraagd op formules die Ashwagandha extracten als belangrijkste actieve ingrediënt bevatten.

In de westerse geneeskunde wordt Ashwagandha veel gebruikt binnen de complementaire geneeskunde. Hoewel ook in het Westen Ashwagandha populair is, waarvan binnen de EU met name in Duitsland, dienen er nog veel studies te worden uitgevoerd, zowel in de VS als in Europa. Voorlopige studies hebben aangetoond dat verschillende bestanddelen van Ashwagandha een verscheidenheid aan therapeutische effecten vertonen met weinig of geen geassocieerde toxiciteit. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Ashwagandha anti-inflammatoire, anti-tumor, antistress, anti-oxidant, immunomodulerende, hemopoietische, en verjongende eigenschappen bezit. Het lijkt ook een positieve invloed uit te oefenen op het endocriene, hart-, en het centrale zenuwstelsel. De werkingsmechanismen voor deze eigenschappen zijn nog niet volledig begrepen maar de resultaten van deze studies zijn zeer bemoedigend. Een andere studie bevestigt het effect op de reconstructie van synapsen in de hersenen. Door de positieve werking op delen van de neurale cellen die reeds beschadigd zijn is Ashwagandha een van de meest onderzochte kruiden op het gebied van Alzheimer.   Ashwagandha wordt ingezet als adaptogeen, wat betekent dat het in je lichaam waar nodig de juiste balans brengt, bijvoorbeeld bij hormonale onevenwichtigheden. Een adaptogeen is een stof die de lichaamsfunctie naar een meer normaal niveau helpt te brengen. Het is een goede immuunversterker, werkt bloeddrukverlagend, is een testosteronbooster en wordt ook vaak ingezet bij vruchtbaarheidsproblemen. (De aanbevolen dosis voor het in evenwicht brengen van de hormoonbalans is 600 mg per dag).

 

Ashwaganda is een zeer populair middel tegen stress, bij rusteloosheid of weinig energie. Wetenschappelijk onderzoek toont het nut van Ashwagandha aan bij het gebruik tegen mentale problemen zoals stress, depressies en vermoeidheid, maar ook bij zwaardere problemen als schizofrenie en alzheimer. Stress en vermoeidheid is de kwaal waarvoor Ashwagandha het meest ingezet wordt. Zeker in combinatie met Rhodiola Rosea zul je meer rust en een toename van energie ervaren. Omdat Ashwagandha een adaptogeen is zul je het meeste resultaat boeken als je het drie aaneengesloten weken inneemt en dan een week stopt. Je lichaam kan anders tolerant worden voor de werkzame stof. Goed voor de bijnieren: Een zeer belangrijk gegeven hierbij is dat inname geen belasting is voor je bijnieren. Verschillende dierstudies hebben laten zien dat het mogelijk is met Ashwgandha vermoeidheid te verminderen zonder daarbij de bijnieren uit te putten, wat bijvoorbeeld wel gebeurt bij middelen als ephedra en cafeïne. De werkzame stoffen in deze plant zijn onder andere alkaloïden, saponines en withanolides. Een belangrijke stof in Ashwagandha is choline; een essentieel deel van de neurotransmitter acetylcholine. Deze neurotransmitter is belangrijk voor het geheugen, concentratie en leervaardigheid. Ashwagandha verhindert de vorming van het enzym acetylcholinesterase, dat acetylcholine afbreekt. Op hetzelfde principe is Aricept, een Alzheimer medicijn, gebaseerd. Studies hebben aangetoond dat Ashwaganda cortisolgehaltes op een normaal peil kan brengen, dat wil zeggen; verhogen als het te laag is en verlagen als het te hoog is.  (De belangrijkste adaptogenen die cortisol (via de bijnieren) ondersteunen zijn: Rhodiola rosea, Schisandra sinensis, Eleutherococcus senticosus (Siberische Ginseng) en Lepidium meyenii (MACA))   Cortisol en slaapproblemen: Wist je dat een te hoog cortisol gehalte voor in- en doorslaapproblemen kan zorgen? De meeste mensen hebben rond 11 uur in de avond de laatste cortisolpiek, maar soms kan het zijn dat aan het begin van de nacht of zelfs midden in de nacht nog een piek optreedt. Je geest blijft dan veel te actief om in of door te kunnen slapen en je gedachten komen niet tot rust. Als dat bij jou het geval is zou je Ashwaganda eens kunnen proberen als natuurlijk slaapmiddel. Ashwaganda dempt en ondersteunt de bijnieren als deze op hol slaan (vanwege de cortisolpiek) en is daarom een uitstekend middel om in te zetten bij slaapproblemen.

Bijnieren die niet tot rust kunnen komen en niet de kans krijgen om te herstellen kunnen voor een heel scala aan gezondheidsklachten zorgen. Wil je hier meer over weten, lees dan onderstaand boek eens. Dit boek is een bestseller uit 2011, waarin Dr. Wilson op een heldere manier laat zien hoe je kunt ontdekken of je lijd aan bijnieruitputting en wat je moet doen om je weer goed te voelen.

 

In een grote klinische studie, verminderde Ashwagandha de spiegel van het hormoon cortisol met 26%, terwijl het gezonde bloedsuikerspiegels en gezonde lipidprofielen ondersteunt. Proefpersonen die het gestandaardiseerde Ashwagandha extract namen, melden verbeteringen voor wat betreft energie, slaap en welzijn evenals een verminderde vermoeidheid. Aanvullend onderzoek laat zien dat Ashwagandha neuronen beschermt door de regeneratie van axonen en dendrieten ondersteunt. (Dit zijn componenten van zenuwcellen die de functie van de hersenen en het zenuwstelsel bevorderen). De aanbevolen dosering is 250 mg gestandaardiseerd, gepatenteerd en niet stimulerend Ashwagandha extract.

 

 
Spiruella Superfoods raw

 

Speciale voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen: Gebruik Ashwagandha niet als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Hier is nog onvoldoende over bekend dus blijf aan de veilige kant en vermijdt het gebruik. Ook als je een maagzweer hebt wordt inname afgeraden, dit omdat Ashwagandha in sommige gevallen het gastro-intestinale stelsel kan irriteren.   Zijn er bijwerkingen? In klinische studies is niet naar voren gekomen dat er bijwerkingen zijn. Wel kan het zijn dat gebruik van Ashwagandha invloed heeft op de werking van andere geneesmiddelen. Wanneer je medicijnen inneemt die het immuunsysteem verlagen kan dit een interactie geven, omdat Ashwagandha de werking van het immuunsysteem verhoogt. De werkzaamheid van geneesmiddelen kan in dit geval verminderen. Medicijnen die het immuunsysteem verlagen zijn bijvoorbeeld  Azathioprine (Imuran), Basiliximab (Simulect), Ciclosporine (Neoral, Sandimmune) Daclizumab (Zenapax), Corticosteroïden (glucocorticoïden), en anderen. Ook benzodiazepinen en antidepressiva kunnen een interactie hebben met Ashwagandha. Er is één gepubliceerd rapport waarin vermeld wordt dat Ashwagandha negatieve effecten kan hebben op de schildklier. Het lichaam produceert van nature schildklierhormonen. Inname van Ashwagandha kan leiden tot een verhoging van schildklierhormoon in het lichaam, dus als je schildklierproblemen hebt of medicijnen inneemt raadpleeg dan altijd een arts voor je start met de inname van Ashwagandha.   Optimale dosis: Neem 1 plantaardige capsule per dag of meng 3 gram (ongeveer 1 theelepel) Ashwagandha poeder in water, yoghurt, sapje of smoothie. Via deze link kun je Ashwagandha in capsulevorm bestellen van het merk Solgar, wat een zuiver natuurlijk merk is met een gegarandeerde kwaliteit. Daarnaast is Ashwagandha ook verkrijgbaar in poedervorm, ideaal om in smoothie of sap te verwerken, en o.a. hier te bestellen.

 

 

be-healthy-7

 

Bronnen: o.a. J Ethnopharmacol. 2001 Jan;74(1):1-6. Molecules. 2009 Jul 3;14(7):2373-93..Unpublished study, 2005. Nutrigenesis, LLC.Phytomedicine. 2000 Dec;7(6):463-9. Eur J Neurosci. 2006 Mar;23(6):1417-26. Epistemonikos, Ergogenics.

 


Superfoodlifestyle.nl doet geen claims over diagnose, behandeling of genezing. De inhoud van deze site is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden.

 

Voor meer informatie over het overwinnen van vermoeidheid raden we je de volgende boeken aan: