Voedingtrends in 2015

 

13837813_sWat zijn de voedingtrends voor 2015? Wat zijn de nieuwste superfoods? Gaan we minder vlees eten..  je leest het in dit artikel.

 

 

Gezond eten als way of living
In 2015 zullen meer mensen gaan kiezen voor een gezonde levensstijl. Niet omdat ze ziek zijn, maar omdat we het belang van preventie steeds meer in gaan zien. We willen zo lang mogelijk gezond, jong en energiek blijven. En inmiddels weten we dat lekker maar gezond eten heel goed samengaat.

 

Een eerlijk verhaal
We kiezen steeds meer voor vers, onverpakt en onbewerkt voedsel. Fabriekseten is zó 2014. We willen eerlijk eten, het verhaal kennen van het voedsel wat op ons bord ligt. Lokaal geproduceerd voedsel wordt steeds populairder. Supermarkten zullen zich langzaam gaan aanpassen aan deze nieuwe trends. De hype van de ‘superfoods van ver weg’ lijkt alweer voorbij. We gaan komend jaar weer over op de superfoods van eigen bodem. We hebben inmiddels ontdekt dat de voedingswaarde evengoed kan komen uit kool, zoete aardappel, avocado, broccoli, blauwe bessen en vette vis.

 

Zelf doen!
Zelfgevangen, -geteeld, -geplukt en –gemaakt. Vissen, wildplukken en fermenteren wordt weer hip. Oude kooktechnieken komen in een nieuw eigentijds daglicht te staan. Ook het zelf kiemen van groente wordt steeds populairder.

 

Groenten zijn hip
Over heel veel zaken in voedingsland is verdeeldheid, maar over één ding zijn we het eens: groenten zijn gezond en daarom moeten we er meer van eten. Veel meer. Groenten uit een potje of een zakje of de diepvries, het kan allemaal maar kies vooral ook voor heel veel vers!

 

Goed vlees
Minder vlees, maar wel goed vlees is de trend. Vlees zonder hormonen en resten van antibiotica. Van dieren die een goed leven hebben gehad en goede voeding hebben gekregen. In 2014 zijn mooie initiatieven ontstaan en deze trend zal zich voortzetten.

 

Licht verteerbaar
In 2015 gaan we letten op onze spijsvertering. Glycemische index is een term waar we belang aan gaan hechten. De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als je koolhydraten hebt gegeten. Bijvoorbeeld havermout, zilvervliesrijst, peulvruchten, groente en fruit zijn voedingsmiddelen met langzame koolhydraten (een lage GI) en zorgen voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Wit brood, witte rijst, aardappelen en producten met suiker zorgen daarentegen voor veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor we erg last kunnen hebben van pieken in onze energie gedurende de dag.

 

Minder is meer
Minder ingrediënten maar met meer smaak. We gaan smaken opnieuw ontdekken. Zo zullen we meer voeding met bittere smaken gaan eten. Bijvoorbeeld spruitjes die al aan hun opmars bezig zijn. Een oude spreuk leert ons: bitter in de mond, houdt het hart gezond. 

 

 

 

Bronnen: www.jamiemagazine.nl  www.annekeammerlaan.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *